Sakit Belakang Tanda Osteoporosis

Dulu masa kita kecil, selalukan tengok iklan susu pasal osteoporosis. Tak minum susu, nanti kena osteoporosis. Masa tu iklan dia ada orang bongkok sebab kena penyakit osteoporosis.

Tahu tak osteoporosis tu ape?

 

Osteoporosis tu adalah keadaan bila jisim tulang kita semakin berkurang. Ataupun tulang kita dah rapuh dan mudah je nak retak ke, nak patah ke.

Hasil kajian ada dibuat, yang manusia ni, waktu tulang dia paling kuat adalah semasa umur 30 tahun. Atas daripada umur tu, tulang dah mula hilang jisim dia. Lagi- lagi kalau jenis yang tak makan susu atau produk tenusu.

Selain dari pemakanan dan genetik, menaupous juga adalah salah satu punca kita mudah nak kena osteoporosis. Sebab tulah kajian mengatakan perempuan mempunyai kebarangkalian lebih 4 kali ganda dari lelaki untuk mengalami osteoporosis ni.

Apakah antara simptoms kita mungkin ada osteoporosis?

☄️sakit belakang
☄️ketinggian yang berkurangan sehingga orang lain boleh perasan ( macam kelakar kan? tapi ini betul-betul berlaku)
☄️retak tulang di bahagian pergelangan tangan, pinggul atau tulang belakang

 

Nak menghalang atau mengurangkan kebarangkalian untuk Osteoporosis?


Kita tak mampu nak ubah jantina, tak
mampu nak kekalkan umur 30 je atau ubah genetik kita untuk mengelak dari terkena Osteoporosis.

Tapi, kita boleh selalu bersenam untuk menguatkan tulang kita dan juga mengamalkan pemakanan yang tinggi kalsium macam minum susu atau makan sayur yang warnanya hijau gelap seperti brokoli.

Di samping tu, kita juga boleh dapatkan nutrient kalsium dari supplement. Dan...opkos la..Ana suggest supplement  kalsium OSTEMATRIX dari Shaklee. 

Kenapa? 
Kenapa? 
Kenapa?

Klik di SINI untuk ketahui jawapannya.

 


No comments:

Post a Comment