AGE PROTEIN, PUNCA MACAM-MACAM PENYAKIT

Assalammualaikum wbt..

 

KENAPA GULA MEROSAKKAN BADAN KITA?

Pernah dengar Age protein? ape benda age protein?umur protein ke?

kuang kuang kuang..age protein tu sebenarnye stands for Advanced Glycation End Products (AGEs). Protein atau lipid (lemak) terdedah kepada gula, dan menjadi glycate tanpa kehadiran enzim.

Sebenarnya AGE protein bukan je jadi dalam badan. Tapi juga di luar badan. Luar badan tu kat mana? Dalam makan kita laa..Makanan yang manis-manis sangat tu..Contohnya kek..kek kan ada telur (protein) campur pulak dengan gula bertingkek-tingkek. 

AGE protein sebenarnya tak elok. Ia merupakan salah satu sebab dalam penuaan sel dalam badan kita, juga selalu dikaitkan dengan penyakit berikut:-

DIABETES.
  • sekiranya badan sudah pun mempunyai masalah dalam insulin yang tak cukup, age protein ni membuatkan penyakit diabetes bertambah teruk dan bertambah-tambah lagilah age protein.

.........................................................................

PENYAKIT KARDIOVASKULAR (JANTUNG) DAN STROKE.

  • AGE protein boleh menyebabkan kolesterol jahat (LDL) melekat dinding arteri darah. LDL juga boleh akan teroksida dan menyebab banyak lagi komplikasi jantung.

...........................................................................

PENYAKIT ALZHEIMER'S (Nyanyuk)

  • Pengumpulan AGE protein boleh memusnahkan sel-sel intraselular. Molekul Age protein akan bergabung dengan molekul sel yang normal dan menyebabkan sel normal berubah bentuk dan hilang ciri-ciri asalnya.

...........................................................................

Selain itu, AGE protein juga dikaitkan dengan penyakit cataract, sakit buah pinggang, dan juga penurunan otot di kalangan orang tua.

Sebab tu la kalau dah ada penyakit kencing manis, komplikasi organ lain mesti akan datang berperingkat-peringkat kan..

Jadi berpada-padalah mengambil gula dalam diet harian kita..Nanti lepas satu..satu penyakit datang...

RESVERATROL merupakan sebatian yang terbukti boleh menghalang pembentukan AGE protein dalam badan kita.

VIVIX tinggi kandungan resveratrol. Lagi eloklah kalau kita mula berVivix dari sekarang..😊😊

 

XOXO : Nak dapatkan Vivix hanya whatapps Ana di 013-2907540 okay.. 😘.
#FaktaVivix

No comments:

Post a Comment