Kurangkan Risiki Necrosis - Risiko Pesakit DIabetes














KENCING MANIS DAN POTONG KAKI
=============================

Orang yang ada kencing manis yang teruk, Dokter selalu akan nasihatkan jaga kebersihan kaki elok-elok. Sebabnya selalunya, pengidap penyakit ni, saraf mereka di kaki macam dah tak berfungsi, so, kalau luka tertusuk benda tajam ke, kena jangkitan ke, mereka dah tak dapat rasa. Lama-lama luka tu akan membesar, dan menyebabkan kematian sel. Dah tak boleh kawal jangkitan tu, maka kaki pun akan di potong.

Proses kematian sel ni nama dia NECROSIS.

Necrosis adalah satu proses di mana, apabila tubuh kita terluka (dalam badan atau luar badan), sama ada akibat trauma ke ( macam terhantuk, kemalangan, etc), akibat radiasi dan toksin ke, atau hanya disebabkan oleh jangkitan kuman, sistem pertahanan badan kita tak mampu nak baikkan luka tersebut.

proses Necrosis - sumber image : google

Luka atau kuman tu, telah menyebabkan membran sel badan atau bahasa senangnya dinding sel koyak, dan segala isi dalam sel terkeluar dari dinding sel yang koyak tu lalu menyebabkan inflamasi pada kulit kita. Inflamasi tu merah-merah dan bengkak tu la..

Lama kelamaan, sel badan kita kat situ, akan mati dan bertukar warna menjadi hitam. Semakin banyak sel yang mati, semakin besarlah luka tersebut dan lama-lama, dokter terpaksa memotong bahagian yang mati, untuk mengelakkan jangkitan kuman terus merebak. Kalau tunggu pun memang badan dah tak mampu jugak nak baikkan luka tu kan.
necrosis pada telinga, sumber image: google

Sebenarnya Necrosis ni bukan je jadi pada kaki orang kencing manis, ia boleh jadi di jari tangan, luka selepas pembedahan, atau pun di kepala akibat terhantuk atau sebagainya.

Kencing atau tak kencing manis, semua orang boleh terdedah kepada proses Necrosis. Kalau pada kulit boleh la juga nampakkkan?..Kalau kena pada organ? Otak? memang susah la nak tahu. Lama-lama, organ terus je mati sebab sel kat situ dah dibunuh.

==================================================

So apa cara nak mengelakkan daripada proses Necrosis ni?

1) TINGKATKAN IMMUNE BADAN
  • immune badan yang kuat boleh bantu lawan segala jangkitan. Proses pemulihan luka juga tidak akan mengambil masa yang lama kalau immune kuat. So banyakkan makanan tinggi vitamin c dan juga kandungan zink untuk pulihkan luka.

2) KAWAL KOLESTREROL
  • salur darah yang tersumbat, menyebabkan peredaran darah tak lancar. Jadi apabila kena jangkitan, kita memerlukan banyak darah di kawasan tersebut untuk proses pemulihan. Lagi sikit darah, lagi susah la jangkitan nak pulih.

3) KURANGKAN PENGAMBILAN GULA
  • Gula memang membantutkan proses pemulihan luka. Lagi-lagi kalau dah positif kencing manis. Banyakkan minum air masak dan kurangkan makanan berkarbohidrat tinggi.

4) JAGA KEBERSIHAN
  • Hygine terutama di kawasan jangkitan atau kawasan selepas pembedahan WAJIB kena jaga betul-betul. Pastikan ia bersih dan kering sepanjang masa sehingga luka benar-benar sembuh.


===================================================

Senarai Vitamin Shaklee yang boleh membantu mengurangkan risiko NECROSIS.

1- Vitamin C, Nutriferon - tingkatkan immune
2- Multivitamin Vita-lea - zink untuk cepatkan pemulihan luka.
3- Omega Guard, Phytocol-ST, Lecithin - bantu kurangkan kolesterol.
4- GLA - asid linolik bantu kurangkan paras gula dalam darah
5- Caratomax - tingkatkan immune dan antioksidan membaik pulih sel
6- Vivix - Resveraterol membantu kurangkan kolesterol, kurangkan gula dalam darah, memberi tenaga kepada sel, dan membaik pulih sel seterusnya membaikkan luka dengan lebih cepat.
..

Lihat gambar untuk testimonials;




.

















Banyakkanyaaa...Tak tahu nak pilih mana satu? Hubungi Ana untuk dapat vitamins mengikut bajet anda.
013-2907540
013-2907540
013-2907540

No comments:

Post a Comment