Alternatif Ubat Darah Tinggi Sumber Semulajadi

Assalammualaikum wbt.

eanaaziz.blogspot



Di dalam badan manusia, darah mengalir dalam salur darah ke serata tubuh badan. Setiap kali darah mengalir, terdapat tekanan di sekitar dinding-dinding salur darah. Tekanan yang normal tidak akan membahayakan tetapi sekiranya ia terlalu tinggi, ini lah yang dikatakan sebagai penyakit Darah Tinggi ataupun Hipertensi.

Tekanan darah tinggi dikenalijuga dengan nama "Pembunuh Senyap". Ini adalah kerana seseorang tidak dapat benar-benar tahu mereka mengalami penyakit ini sehinggalah komplikasi akibat penyakit ini telah pun berlaku.

eanaaziz.blogspot



Komplikasi yang akan berlaku sekiranya tekanan darah tinggi sudah pun ada dalam badan kita adalah seperti
  • Sakit kepala.
  • Berpeluh secara tiba-tiba sedangkan tidak melalukan aktiviti aktif.
  • Jantung pam secara laju.
  • Sesak nafas.
  • Pening atau kepala pusing.
  • Mata menjadi kabur.
Bagaimana Mengetahui Kita Mempunyai Darah Tinggi?


eanaaziz.blogspot


Kita akan mengetahui sama ada kita mempunyai darah tinggi dengan mengukur tekanan darah tinggi dengan menggunakan alat Sphymomanometer mekanikal atau yang digital. Kebanyakkan yang digunakan di klinik adalah yang mekanikal kerana dikatakan alat mekanikal ini mempunyai bacaan lebih tepat berbanding alat digital.

Kita juga digalakkan mempunyai Sphymomanometer sendiri di rumah untuk monitor sendiri tekanan darah di rumah. Kesilapan bacaan di klinik juga dapat dielakkan kerana terdapat sesetengah orang yang menjadi cemas apabila berada dalam klinik atau hospital dan menyebabkan bacaan tekanan darah menjadi tinggi.

Bacaan darah tinggi mempunyai 2 nombor. Seperti yang ditunjukkan dalam gambar, nombor sebelah atas di panggil Systolic Pressure. Manakala nombor yang dibawah pula di panggil Diastolic Pressure.

Systolic Pressure adalah tekanan paling tinggi dalam darah manakala Diastolic Pressure adalah tekanan paling rendah dalam darah. Sekiranya bacaan menunjukkan 160/100 dan ke atas, pesakit haruslah segera baring da berehat kerana dikuatiri serangan strok akan berlaku.




Punca Darah Tinggi?

Darah tinggi boleh disebabkan oleh banyak faktor. Namun untuk tekanan tinggi terjadi bukanlah dalam masa sehari atau 2 hari. Darah tinggi terjadi setelah bertahun-tahun mengamalkan makanan dan gaya hidup yang tidak sihat. Antaranya tabiat yang menyumbang kepada penyakit darah tinggi adalah ;-
  • Merokok.
  • Stress.
  • Obesiti.
  • Terlalu kerap minum kopi dan teh.
  • Penyalahgunaan Dadah.
  • Terlalu banyak makan makanan yang masin.
  • Latar belakang keluarga.
  • Buah pinggang rosak. ( Air dan garam berlebihan di dalam tubuh lalu meninggikan isipadu darah)


Risiko sekiranya darah tinggi tidak dirawat ?

KEMATIAN merupakan risiko akhir bagi pesakit darah tinggi. Ini adalah kerana apabila darah terlalu tinggi pesakit boleh mengalami SERANGAN JANTUNG, STROK, dan juga BUAH PINGGANG rosak.

Jadi sangat-sangatlah di galakkan supaya pesakit darah tinggi mengamalkan tabiat-tabiat berikut untuk mengawal darah tinggi masing-masing.
  1. Jauhi rokok dan alkohol.
  2. Kurangkan makanan bergaram tinggi dalam diet harian.
  3. Banyakkan makan buah-buahan dan sayur-sayuran.
  4. Bersenam 3 kali seminggu, 20 minit sekali sesi.
  5. Kurangkan makan lemak tepu. (saturated fat)

Apakah vitamin yang boleh membantu pesakit darah tinggi ?

Shaklee merupakan syarikat pembekal vitamin dari sumber alam semulajadi juga mempunyai beberapa cadangan untuk membantu pesakit darah tinggi mengawal tekanan darah. Vitamin-vitamin ini dihasilkan dengan kajian terperinci bagi memastikan ianya selamat dan berkesan untuk para pengguna. Kenali vitamin-vitamin tersebut ;-

eanaaziz.blogspot


1) VIVIX
  • Resveraterol dalam Vivix terbukti mampu merendahkan tekanan darah.
  • Ia juga terbukti dapat membaiki sel hingga ke tahap DNA. (Baca kajiannya di SINI)
2) OSTEMATRIX
  • Kalsium dan magnesium dapat meregulasikan degupan jantung seterusnya membantu mengawal tekanan darah.
  • Magnesium juga boleh merehatkan otot-otot.
  • Omega 3 dapat mengurangkan darah tinggi dengan mengurangkan inflamasi pada salur darah.
  • Omega 3 juga dapat mengurangkan kolesterol dalam badan dan risiko strok dapat dielakkan.
4) LECITHIN
  • Lecithin boleh mengangkut lemak untuk dibuang dari tubuh, membaiki fungsi hati dan dapat mengurangkan tekanan darah.
5) GARLIC COMPLEX
  • Membantu mengurangkan tekanan darah dan dapat menguatkan jantung.
  • Ia juga dikenali sebagai antibiotik semulajadi yang dapat menghalang janngkitan.
  • Vitamin C penting untuk membuatkan pembuluh darah menjadi fleksible dan mengelakkannya dari pecah dan membantu pengaliran darah lebih baik. 
7) VITA-LEA MULTIVITAMIN
  • menyeimbangkan keperluan nutrient dalam tubuh
8) VITAMIN E 
  • Vitamin E dapt menjaga jantung dan juga boleh mencairkan darah. Jadi tekanan darah dapat dikurangkan.
9) B-COMPLEX
  • Penting dalam peredaran darah yang baik dan menurunkan tekanan darah.
  • ESP menghalang kolesterol LDL dari teroksida dan risiko strok dan arteri tersumbat dapat dikurangkan.

Apa kata mereka yang dah menggunakan Shaklee?


eanaaziz.blogspot

eanaaziz.blogspot.com

Banyaknya vitamin..Tak tahu nak guna yang mana satu?
Hubungi Ana di 013-2907540 untuk konsultasi.
Wassalam.
















4 comments:

  1. Bahaya darah tinggi ni kan..kite tengok ade kes sampai leh kena stroke..huhu..

    Dah consume dah nak dekat 4 botol vivix tu Alhamdulillah kurang sakit2 badan..

    ReplyDelete
  2. Bahaya darah tinggi ni kan..kite tengok ade kes sampai leh kena stroke..huhu..

    Dah consume dah nak dekat 4 botol vivix tu Alhamdulillah kurang sakit2 badan..

    ReplyDelete
  3. Terbaik info.. vivix mmg terbaik utk masalah kronik seperti darah tinggi..

    ReplyDelete
  4. 100% Sumber dari alam. Tak de keraguan untuk guna

    ReplyDelete