11 Makanan Unggul Yang Menyokong Sistem Detox

Assalammualaikum wbt.




Anda mungkin dah tahu manfaat Detok pada kesihatan badan. Dengan menjalani program Detox, anda bakal mendapat ;

Badan yang lebih sihat, 
Berat badan turun, 
Badan lebih bertenaga, 
Masalah angin yang berkurangan,
Tidur yang lebih nyenyak, dan
Kulit yang lebih sihat.


Kesemua nya bakal anda peroleh sekiranya anda tetap dengan keputusan anda untuk mula berdetox. Sokong organ detox dan bebaskan badan anda dari toksin, radikal bebas dan segala bahan berbahaya dengan mengamalkan nutrien yang betul.


Berikut merupakan 11 Makanan Unggul Yang Menyokong Sistem Detox Badan kita ;


1) MILK THRISTLE



Milk thristle merupakan kawan yang baik bagi organ hati. Ia berasal dari Eropah dan telah digunakan secara tradisonal selama beribu-ribu tahun.


Dalam milk thristle mengandungi SILYMARIN yang merupakan antioksida yang baik mneghalang radikal bebas dari merosakkan sel. Silymarin juga menggalakkan penghasilan paras glutathion. Glutathion ini dapat membaung bahan kimia berbahya daripada badan termasuklah dadah dalam ubat-ubatan.


Selain itu, Silymarin dapat menyokong pembuatan protein baru sel hati menggantikkan sel yang sudah rosak akibat penyakit Hepatitis dan Cirrhosis.


Kajian penggunaan Milk Thristle  terhadap tikus mendapati amalan pengambilan Milk Thristle dapat melindungi badan dari kesan buruk alkohol, penyakit Alzheimer dan menghalang pembentukan kanser kolon dan kanser prostate.





2) DANDELION




Dandelion adalah herba tradisional yang digunakan secara meluas untuk kesihatan hati dan buah pinggang. Masyarakat lama India menggunakan Dandelion untuk merawat penyakit kuning (Jaundice), Cirrhosis, dan juga Hati Membengkak.


Di China pula, Dandelion digunakan sebagai ubat kepada penyakit Diabetes, Penyakit-penyakit Hati, Buah Pinggang dan Sistem Penghadaman.


Ia kaya dengan Vit A,B,C,D dan E, beta-kerotene, zink, zat besi dan selenium yang membantu kesihatan hati yang lebih baik. Polysaccharides yang terkandung dalamnya pula mempunyai ciri-ciri anti-tumor.


Dandelion menggalakkan penghasilan air kencing untuk membuang toksin dengan lebih banyak.

3) SCHIZANDRA CHINENSIS (S.C)



Herba ini dikenali di China sebagai herba menghalang stress. Terdapat kajian pada sekumpulan atlet mendapati hormon Cortisol, sejenis hormon stress berkurangan dengan pengambilan S.C.


Sistem pertahanan badan terhadap tekanan sekitar seperti pendedahan terhadapt toksin, tekanan emosi, resah gelisah juga berkurangan dengan amalan S.C.


Ia juga dapat menghalang pengumpulan lemak di hati, mengurangkan inflamasi dan merendahkan paras gula selepas makan.





4) CENDAWAN REISHI



Orang Cina menggelarkan cendawan ini sebagai " Mushroom of Immortality ", cendawan yang tidak akan mati. Ia mengandungi paras polysaccharides dan triterpenes yang sangat tinggi.


Polysaccharides memberikan tenaga untuk hati berfungsi dengan lebih baik dan melindungi sel, manakala triterpenes menyokong imun, tekanan darah memperbaiki hormon dan mengurangkan stress. Ia juga mengandungi ciri-ciri anti kanser.


5) CURCUMIN




Kunyit bukanlah sahaja digunakan kerana warna kuningnya yang cantik, tetapi sebenarnya ia sangat baik kerana merupakan herba anti-oksida dan anti-radang. Ini membantu badan untuk melawan oksidasi badan.

Dengan mengamalkan kunyit juga boleh mendapat memori yang kuat dan jelas kerana kunyit menggalakkan paras hormon ke otak yang membantu pertumbuhan neuron baru dan menghalang otak dari musnah.






6) ARTICHOKES




Seperti yang kita tahu, jus hempedu (Bile) adalah penting dalam proses penghadaman kita. Ia adalah jus yang akan dirembeskan apabila kita makan. Ia juga berfungsi untuk mengangkut toksin dan bahan buangan dari hati.

 Artichoke menggalakkan perembesan Bile (jus hempedu) daripada hati.. Ia juga tinggi dengan Fiber, Asid Folik, Vitamin C, Vitamin K, Cynarin dan Silymarin.






7) ALFALFA



Ayah kepada kesemua makanan ini menyimpan lebih dari 300 nutrien. Akarnya sahaja boleh memanjang 6 meter ke dalam mencari segala khasiat yang terkandung di dalam tanah.

Beberapa kajian mendapati alfalfa membantu sistem penghadaman dan sistem perkumuhan yang lebih baik, melawan keluh kesah dan menggalakkan detoksifikasi darah. Nak darah yang lebih bersih? Cubalah alfalfa!





8) DAUN SENNA




Sesiapa yang mengalami sembelit akan tahu betapa seksanya masalah ini.  Rasa nak ke toilet, tapi duduk lama-lama pun tak ada apa yang keluar. Nak tahu apa herba yang menjadi kawan baik untuk usus kita? Daun Senna!.

Daun senna merupakan ubat dari alam semulajadi untuk membantu usus kita yang malas. Ia menggalakkan pembuangan air besar menjadikan segala bahan berbahaya dan toksin sentiasa keluar dari badan kita.




9) POLIFENOL



Polifenol yang tedapat dalam pelbagai tumbuhan dan buah-buahan ini mengandungi ciri anti-oksida dan anti-radang yang sangat baik untuk mengelakkan kerosakan sel. Beberapa kajian telah mendapati polifenol ini dapat ;

melindungi jantung dari penyakit jantung.
mengurangkan risiko penyakit neurodegenerative. (Alzheimer)
Melindungi kelembapan kulit supaya lebih elastik dan muda.
Memambah baik rintangan terhadap insulin.





10) PEPPERMINT



Selalu rasa kembung perut? Ini adalah tanda anda sistem penghadaman yang tidak baik. Ia berlaku selalunya apabila kita makan dengan banyak, juga kekurangan enzim untuk proses penghadaman makanan.

Dengan pengambilan peppermint, ia merehatkan otot supaya kita boleh mengeluarkan gas. Kajian klinikal juga mendapati ia mempunyai paperpmint mempunyai ciri anti-mikrob dan anti-virus yang juga merupakan antioksida yang tinggi.



11) HALIA



Halia mempunyai compound aktif, gingerol, untuk merawat mual dan muntah-muntah. Ia juga boleh merawat ulser dan menenangkan masalah perut. Terdapat juga kajian yang halia boleh membantu penyakit artrithis atau pun tisu penyambung (joints).





Nak mula berdetox??

Amalkan 11 Makanan Unggul Yang Menyokong Sistem Detox Badan kita yang disebutkan di atas. Anda pasti takkan kecewa!


Tahukah anda Program Detox Gaya Shaklee mengandungi segala makanan baik untuk menggalakkan detox yang sempurna? Mari tonton video di bawah ;




Nak tahu apakah itu Detox Gaya Shaklee? Klik di SINI untuk membaca.

Nak beli Set Detox Gaya Shaklee? Klik gambar ini (^_^). Selamat mencuba!















34 comments:

  1. Bagusnye.. Tapi saya x berape boleh masuk kalau sayur2 dan herba hihii

    ReplyDelete
  2. I seriously need to start detoxing, this really comes in handy! I'll start with Dandelion hehe :D

    ReplyDelete
  3. I love ginger. Been enjoy eating ginger cook with chicken meat during my confinement

    ReplyDelete
    Replies
    1. me too..i like ginger so much i can eat it raw!

      Delete
  4. Damn! Besides ginger and peppermint, I don't consume any other of the mentions..T.T no wonder why I always have problems going to the loo...

    ReplyDelete
  5. I don't think these are common items in my diet, or any of us Asians, except for ginger and peppermint. Have to get supplements la, macam ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. supplements is a good alternative..btw all of this are based on clinical studies..

      Delete
  6. Thank you for the useful tips. No much of us know the benefits of this unique food.

    ReplyDelete
  7. interesting! banyak yang disenaraikan tu
    saya tak penah tahu pun

    ReplyDelete
  8. Comparing to medicine, I personal more prefer herbal medicine/ detox. As asian we were bless with tropical forest , most of plants easy to obtain.

    ReplyDelete
  9. Thankyou for this article. Ilmu baru ni

    ReplyDelete
  10. Memang info yang bagus... terima kasih kerana berkongsi dengan kami!

    ReplyDelete
  11. I think I only recognize halia and peppermint 😂 Glad that I read this. Must maintain healthy life style now onwards

    ReplyDelete
  12. Your list for detox is different from the usual one I saw. Gonna implement some to my daily diet.

    xx
    Puiyeesss

    ReplyDelete
  13. I use ginger and peppermint for detox. Sometimes a glass of red wine helps me to detox as well.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wine contains resveratrol, which is also good :)

      Delete
  14. Bagus entry kali ni. bar tahu banyak makanan untuk kesihatan kita. selalu abaikan.

    ReplyDelete
  15. I usually just drink lemon water to detox naturally. Quite effective

    ReplyDelete
  16. So much of informative health details! I personally love ginger so much hehehe

    ReplyDelete
  17. I have really poor digestion and some of the food may up to my need! Thanks for sharing!

    ReplyDelete