Allah dah jadikan aku loser - Qada' & Qadar

/ May 21, 2019
Satu hari kita pergi kedai, nak beli henfon. Kita cari henfon mana yang paling kita perlukan, sesuai dengan fungsi yang kita mahu, sesuai dengan bajet yang kita ada. Dah jumpa mana yang berkenan dihati, kita pun beli. Dengan secara sahnya, kita adalah TUAN kepada henfon baru kita.

Apa yang kita expect bila dah menjadi TUAN?. Ya, kita mestilah expect henfon kita akan berkhidmat sepenuhnya kepada kita. Menjadi apa yang kita mahu semasa kita setuju untuk menjadi tuannya. Dan apa jadi kalau henfon tu tak menjalankan tugasnya? Pasti kita marah kan?

Inilah yang kita kena selalu ingat apakah tugas kita sebagai manusia di dunia ini. Kenapa Allah cipta kita? Siapa sebenarnya kita?

Manusia, dan semua makhluk di langit dan bumi adalah HAMBA ALLAH. Allah itu TUHAN kita. Kenapa dia cipta kita? Supaya kita menyembah, memuji dan meminta hanya padaNya. 





QADA' & QADAR

Semasa proses Allah ciptakan makhluknya, Allah dah tetapkan qada' & qadar untuk setiap makhluk itu. Rupanya, siapa ibu bapanya, bagaimana kesihatan dan rezekinya, siapa jodohnya, berapa umurnya. Semua Allah dah tetapkan. Inilah yang dipanggil Qada' & Qadar. Dan Qada' & Qadar ini bukan hanya perkara yang elok-elok sahaja. Qada' & Qadar juga termasuk perkara yang kita tak suka yang kita sebut sebagai UJIAN.

Contohnya;

Ada orang diuji dengan kemiskinan, lahir dalam keluarga miskin, ada penyakit dan sebagainya.

Ada pula orang yang diuji dengan umur yang pendek, atau umur anak-anak yang pendek. 

Ada juga yang diuji dengan kebodohan. Maksudnya otak mereka lambat pickup. Tak cergas belajar seperti orang lain.

Dan bermacam-macam lagi ujian. Seperti kehilangan rezeki, dilahirkan lembut bagi lelaki, dan sebagainya.

Kesemua ini merupakan ujian yang sudah termaktub dalam qada' & qadar kita. Ujian yang merupakan perkara yang Allah dah tetapkan sebenarnya untuk mengangkat darjat kita. Sekiranya kita TIDAK BERPALING daripada Allah.

APAKAH MAKSUD TIDAK BERPALING?

Tidak berpaling bermaksud, kita sabar, solat, dan memohon keampunan Allah. Sekiranya kita mampu bersabar, darjat kita memang akan naik disisi Allah. Dan Allah akan ganti apa yang kita hilang dengan benda yang lebih baik.

Tapi sekiranya kita berpaling, maka gagal lah kita akan ujian yang diberikan tadi. Dan yang lebih menakutkan, kalau kita semakin jauh dari Allah. Sehingga membuatkan kita mendapat azabnya yang amat pedih.

Betapa ramai dikalangan kita, yang apabila ditimpa ujian, kita marah, kita salahkan Allah. Kita kata Allah tak sayang kita. Kita kata Allah saja nak hancurkan kita. Kita putus asa. Kita tanak solat, tanak sembah Allah sebab kita rasa dah tak berguna. Kita jadi kejam terhadap orang lain kerana kita rasa Allah tak adil kepada kita. Kita ikut nafsu kita kerana kononnya itu adalah hak kita.

Betulkan? Betul. Sebab saya sendiri pernah merasainya. Saya marah, kecewa, benci, semua berkecamuk dalam jiwa. Tapi akhirnya kemarahan itu tak mendatangkan apa-apa,  kita tetap juga perlu berpatah balik semula..Siapa kita nak marah-marah?...Siapa kita nak mempersoalkan qada' & qadar Allah?...kita HAMBA....HAMBA......

USAHA, DOA, TAWAKKAL

Habis buat apa nak usaha? Nak doa? Kalau semuanya Allah dah tetapkan? Kenapa nak usaha kalau akhirnya itulah yang Allah dah tetapkan untuk kita?

Allah takkan ubah nasib sesuatu kaum, melainkan kaum itu sendiri yang merubahnya. Allah memang boleh beri apa sahaja dalam sekelip mata. Tapi sunnah Rasulullah saw, kita perlu usaha untuk merubah nasib kita.

Rasulullah saw tidak tidur sahaja dirumah untuk menyebarkan islam, walaupun bagindalah orang yang paling tahu akan qada' & qadar Allah. Baginda juga orang yang paling banyak solat dan berdoa, walaupun baginda sangat mengetahui Allah paling menyayangi baginda dari kalangan para nabi dan rasul.

Allah Maha Mengetahui. Allah tahu apa yang didalam isi hati kita. Walaupun ia merupakan isi yang paling kecil sedalam-dalamnya. Tapi ingatlah Allah itu TUHAN kita. Kita ini HAMBA dia. Allah mahu melihat usaha kita, dan mendengar rintihan kita meminta apa kita hajati, supaya ia menjadi asbab Allah berikan kita apa yang kita mahu.

Ya, qada' & qadar boleh berubah mengikut usaha dan doa kita. Allah Maha Baik. Walaupun Dia dah tetapkan qada & qadar kita, kalau kita tidak sombong, kita buang ego kita, kita bersujud, merintih kepadaNya, Allah akan makbulkan doa kita, pada waktu dan ketika yang paling baik. Bila Allah nak beri, itulah tawakkal. Kerana yang Maha Mengetahui itu Allah. Hanya Dia yang tahu bila masa yang terbaik untuk kita mendapatkan apa yang kita hajati.

SAYA DAH DOA YA ALLAH, KENAPA BEGINI JUGA KESUDAHANNYA?

Allahu Akhbar.
Allahu Akhbar.
Allahu Akhbar.

Allah Maha Besar. Ingatlah kembali. Apa pun yang kita lakukan. Sebanyak mana pun amalan, sampai hitam-hitam pun dahi kita sujud pada Nya, kita masih HAMBA Allah.

Allah itu TUHAN kita. Dia layak buat apa sahaja pada kita. Dia yang cipta kita. Dia nak uji kita, itu hak Dia sebagai TUHAN. Apabila kita sudah berusaha sehabis baik sampai  dah tak mampu lagi nak usaha dah, dah berdoa sebanyak-banyaknya, masih juga begitu, kembalilah semula kepada qada' & qadar yang Allah sudah tetapkan.

Redhalah, jangan berpaling dariNya, kerana sudah Allah sebutkan didalam Al-Quran, orang yang bersabar terhadap ujian yang Allah berikan, nescaya syurga menunggu mereka.
Dari Jabir r.a berkata, Rasulullah SAW bersabda ; Pada hari kiamat kelak, ketika orang-orang yang pernah diuji diberikan balasan baik, maka orang-orang yang sihat ketika didunia akan berharap andainya kulit mereka dihiris-hiris ketika didunia.( Riwayat At-Tirmizi dan Ibnu Abi Dunya). Begitulah balasan orang yang hidup didunianya penuh ujian, tetapi mendapat balasan yang baik diakhirat kerana sabar dan redha mereka.

SYUKUR AKAN MENGUBAT HATI.

Sesungguhnya, apabila kita susah, pasti akan ada lagi makhluk Allah yang lebih susah. Contoh yang paling mudah untuk diingati adalah hidup kekasih kita, Nabi Muhammad SAW.

Nabi Muhammad SAW lahir sahaja sudah tidak mempunyai ayah. Apabila umur baginda 6 tahun ibunya pula pergi meninggalkan baginda. Hidupnya pula miskin, menagih kasih pada atok dan pakciknya sahaja. Pakcik kesayangannya pula mati dalam kekafiran, tidak mendapat hidayah dari Allah untuk memeluk islam.

Kesemua anak-anak nabi Muhammad meninggal dunia sebelum baginda wafat. Kecuali anak baginda Fatimah Az-Zahra. Kalau kita ditakdirkan sedekian rupa. Adakah kita akan jadi hamba yang masih taat?. Itu baru sahaja cerita pada keluarga baginda sahaja, belum lagi segala jenis penyeksaan yang orang kafir Quraisy terhadap baginda.

Syukurlah, sesungguhnya nikmat dan rahmat Allah berikan pada kita tidak terhingga. Sehingga kita nak menyebut perkataan Alhamdulillah itu pun merupakan hadiah dari Allah. Cuba bayangkan kalau kita tak mampu nak fikir pun perkataan Alhamdulillah, apa lagi menyebutnya. Syukur...
bersyukurlah kita dengan berusaha untuk lebih dekat pada Allah, dengan mentaati perintahNya, dan meninggalkan segala laranganNya.

PANDANGAN BERUBAH. 

Apabila kita faham qada' & qadar, kita faham ujian, kita tak akan mudah menghina orang lain. Atau memandang seseorang dengan pandangan yang buruk.

Bila kita melihat aib seseorang, kita tahu, Allah sangat menyayangi orang itu, Allah sedang mengujinya untuk mengangkat darjatnya.

Bila kita lihat seseorang ditimpa bencana, kita akan nampak, masyaAllah, sekiranya orang itu bersabar, Allah sedang menyediakan syurga padanya di hari akhirat. Sungguh beruntung orang itu.

Berdoalah untuk mereka. Supaya mereka tidak berpaling. Supaya mereka menjadi orang yang sabar dan redha. Kerana seorang mukmin mendoakan untuk mukmin yang lainnya, malaikat akan mendoakan mukmin yang berdoa itu doa yang sama. Dan doa malaikat, doa makhluk yang langsung tiada dosa, 100% makbul. InsyaAllah. 

Jadilah makhluk Allah yang baik. Kerana Allah suka pada hambanya yang baik dan berlemah lembut. Wallahualam.



Aku mendoakan sahabat yang membaca coretan ku ini akan diberi bahagia oleh Allah didunia dan diakhirat. Allah berikan kamu rezeki dan kesihatan. Allah berikan kasih sayangNya kepada kamu dan semua keluarga kamu. Sabarlah wahai sahabat, sesungguhnya Allah sangat sayangkan kamu, sehingga Allah temukan kamu dengan coretanku ini untuk kamu lebih mengenaliNya..❤️

Semoga Allah ampunkan dosa-dosa kita, semoga Allah ampunkan dosa-dosa kita.

~ Raihana Abdul Aziz, Jalan Pantai Luak, Miri, Sarawak.

Satu hari kita pergi kedai, nak beli henfon. Kita cari henfon mana yang paling kita perlukan, sesuai dengan fungsi yang kita mahu, sesuai dengan bajet yang kita ada. Dah jumpa mana yang berkenan dihati, kita pun beli. Dengan secara sahnya, kita adalah TUAN kepada henfon baru kita.

Apa yang kita expect bila dah menjadi TUAN?. Ya, kita mestilah expect henfon kita akan berkhidmat sepenuhnya kepada kita. Menjadi apa yang kita mahu semasa kita setuju untuk menjadi tuannya. Dan apa jadi kalau henfon tu tak menjalankan tugasnya? Pasti kita marah kan?

Inilah yang kita kena selalu ingat apakah tugas kita sebagai manusia di dunia ini. Kenapa Allah cipta kita? Siapa sebenarnya kita?

Manusia, dan semua makhluk di langit dan bumi adalah HAMBA ALLAH. Allah itu TUHAN kita. Kenapa dia cipta kita? Supaya kita menyembah, memuji dan meminta hanya padaNya. 





QADA' & QADAR

Semasa proses Allah ciptakan makhluknya, Allah dah tetapkan qada' & qadar untuk setiap makhluk itu. Rupanya, siapa ibu bapanya, bagaimana kesihatan dan rezekinya, siapa jodohnya, berapa umurnya. Semua Allah dah tetapkan. Inilah yang dipanggil Qada' & Qadar. Dan Qada' & Qadar ini bukan hanya perkara yang elok-elok sahaja. Qada' & Qadar juga termasuk perkara yang kita tak suka yang kita sebut sebagai UJIAN.

Contohnya;

Ada orang diuji dengan kemiskinan, lahir dalam keluarga miskin, ada penyakit dan sebagainya.

Ada pula orang yang diuji dengan umur yang pendek, atau umur anak-anak yang pendek. 

Ada juga yang diuji dengan kebodohan. Maksudnya otak mereka lambat pickup. Tak cergas belajar seperti orang lain.

Dan bermacam-macam lagi ujian. Seperti kehilangan rezeki, dilahirkan lembut bagi lelaki, dan sebagainya.

Kesemua ini merupakan ujian yang sudah termaktub dalam qada' & qadar kita. Ujian yang merupakan perkara yang Allah dah tetapkan sebenarnya untuk mengangkat darjat kita. Sekiranya kita TIDAK BERPALING daripada Allah.

APAKAH MAKSUD TIDAK BERPALING?

Tidak berpaling bermaksud, kita sabar, solat, dan memohon keampunan Allah. Sekiranya kita mampu bersabar, darjat kita memang akan naik disisi Allah. Dan Allah akan ganti apa yang kita hilang dengan benda yang lebih baik.

Tapi sekiranya kita berpaling, maka gagal lah kita akan ujian yang diberikan tadi. Dan yang lebih menakutkan, kalau kita semakin jauh dari Allah. Sehingga membuatkan kita mendapat azabnya yang amat pedih.

Betapa ramai dikalangan kita, yang apabila ditimpa ujian, kita marah, kita salahkan Allah. Kita kata Allah tak sayang kita. Kita kata Allah saja nak hancurkan kita. Kita putus asa. Kita tanak solat, tanak sembah Allah sebab kita rasa dah tak berguna. Kita jadi kejam terhadap orang lain kerana kita rasa Allah tak adil kepada kita. Kita ikut nafsu kita kerana kononnya itu adalah hak kita.

Betulkan? Betul. Sebab saya sendiri pernah merasainya. Saya marah, kecewa, benci, semua berkecamuk dalam jiwa. Tapi akhirnya kemarahan itu tak mendatangkan apa-apa,  kita tetap juga perlu berpatah balik semula..Siapa kita nak marah-marah?...Siapa kita nak mempersoalkan qada' & qadar Allah?...kita HAMBA....HAMBA......

USAHA, DOA, TAWAKKAL

Habis buat apa nak usaha? Nak doa? Kalau semuanya Allah dah tetapkan? Kenapa nak usaha kalau akhirnya itulah yang Allah dah tetapkan untuk kita?

Allah takkan ubah nasib sesuatu kaum, melainkan kaum itu sendiri yang merubahnya. Allah memang boleh beri apa sahaja dalam sekelip mata. Tapi sunnah Rasulullah saw, kita perlu usaha untuk merubah nasib kita.

Rasulullah saw tidak tidur sahaja dirumah untuk menyebarkan islam, walaupun bagindalah orang yang paling tahu akan qada' & qadar Allah. Baginda juga orang yang paling banyak solat dan berdoa, walaupun baginda sangat mengetahui Allah paling menyayangi baginda dari kalangan para nabi dan rasul.

Allah Maha Mengetahui. Allah tahu apa yang didalam isi hati kita. Walaupun ia merupakan isi yang paling kecil sedalam-dalamnya. Tapi ingatlah Allah itu TUHAN kita. Kita ini HAMBA dia. Allah mahu melihat usaha kita, dan mendengar rintihan kita meminta apa kita hajati, supaya ia menjadi asbab Allah berikan kita apa yang kita mahu.

Ya, qada' & qadar boleh berubah mengikut usaha dan doa kita. Allah Maha Baik. Walaupun Dia dah tetapkan qada & qadar kita, kalau kita tidak sombong, kita buang ego kita, kita bersujud, merintih kepadaNya, Allah akan makbulkan doa kita, pada waktu dan ketika yang paling baik. Bila Allah nak beri, itulah tawakkal. Kerana yang Maha Mengetahui itu Allah. Hanya Dia yang tahu bila masa yang terbaik untuk kita mendapatkan apa yang kita hajati.

SAYA DAH DOA YA ALLAH, KENAPA BEGINI JUGA KESUDAHANNYA?

Allahu Akhbar.
Allahu Akhbar.
Allahu Akhbar.

Allah Maha Besar. Ingatlah kembali. Apa pun yang kita lakukan. Sebanyak mana pun amalan, sampai hitam-hitam pun dahi kita sujud pada Nya, kita masih HAMBA Allah.

Allah itu TUHAN kita. Dia layak buat apa sahaja pada kita. Dia yang cipta kita. Dia nak uji kita, itu hak Dia sebagai TUHAN. Apabila kita sudah berusaha sehabis baik sampai  dah tak mampu lagi nak usaha dah, dah berdoa sebanyak-banyaknya, masih juga begitu, kembalilah semula kepada qada' & qadar yang Allah sudah tetapkan.

Redhalah, jangan berpaling dariNya, kerana sudah Allah sebutkan didalam Al-Quran, orang yang bersabar terhadap ujian yang Allah berikan, nescaya syurga menunggu mereka.
Dari Jabir r.a berkata, Rasulullah SAW bersabda ; Pada hari kiamat kelak, ketika orang-orang yang pernah diuji diberikan balasan baik, maka orang-orang yang sihat ketika didunia akan berharap andainya kulit mereka dihiris-hiris ketika didunia.( Riwayat At-Tirmizi dan Ibnu Abi Dunya). Begitulah balasan orang yang hidup didunianya penuh ujian, tetapi mendapat balasan yang baik diakhirat kerana sabar dan redha mereka.

SYUKUR AKAN MENGUBAT HATI.

Sesungguhnya, apabila kita susah, pasti akan ada lagi makhluk Allah yang lebih susah. Contoh yang paling mudah untuk diingati adalah hidup kekasih kita, Nabi Muhammad SAW.

Nabi Muhammad SAW lahir sahaja sudah tidak mempunyai ayah. Apabila umur baginda 6 tahun ibunya pula pergi meninggalkan baginda. Hidupnya pula miskin, menagih kasih pada atok dan pakciknya sahaja. Pakcik kesayangannya pula mati dalam kekafiran, tidak mendapat hidayah dari Allah untuk memeluk islam.

Kesemua anak-anak nabi Muhammad meninggal dunia sebelum baginda wafat. Kecuali anak baginda Fatimah Az-Zahra. Kalau kita ditakdirkan sedekian rupa. Adakah kita akan jadi hamba yang masih taat?. Itu baru sahaja cerita pada keluarga baginda sahaja, belum lagi segala jenis penyeksaan yang orang kafir Quraisy terhadap baginda.

Syukurlah, sesungguhnya nikmat dan rahmat Allah berikan pada kita tidak terhingga. Sehingga kita nak menyebut perkataan Alhamdulillah itu pun merupakan hadiah dari Allah. Cuba bayangkan kalau kita tak mampu nak fikir pun perkataan Alhamdulillah, apa lagi menyebutnya. Syukur...
bersyukurlah kita dengan berusaha untuk lebih dekat pada Allah, dengan mentaati perintahNya, dan meninggalkan segala laranganNya.

PANDANGAN BERUBAH. 

Apabila kita faham qada' & qadar, kita faham ujian, kita tak akan mudah menghina orang lain. Atau memandang seseorang dengan pandangan yang buruk.

Bila kita melihat aib seseorang, kita tahu, Allah sangat menyayangi orang itu, Allah sedang mengujinya untuk mengangkat darjatnya.

Bila kita lihat seseorang ditimpa bencana, kita akan nampak, masyaAllah, sekiranya orang itu bersabar, Allah sedang menyediakan syurga padanya di hari akhirat. Sungguh beruntung orang itu.

Berdoalah untuk mereka. Supaya mereka tidak berpaling. Supaya mereka menjadi orang yang sabar dan redha. Kerana seorang mukmin mendoakan untuk mukmin yang lainnya, malaikat akan mendoakan mukmin yang berdoa itu doa yang sama. Dan doa malaikat, doa makhluk yang langsung tiada dosa, 100% makbul. InsyaAllah. 

Jadilah makhluk Allah yang baik. Kerana Allah suka pada hambanya yang baik dan berlemah lembut. Wallahualam.



Aku mendoakan sahabat yang membaca coretan ku ini akan diberi bahagia oleh Allah didunia dan diakhirat. Allah berikan kamu rezeki dan kesihatan. Allah berikan kasih sayangNya kepada kamu dan semua keluarga kamu. Sabarlah wahai sahabat, sesungguhnya Allah sangat sayangkan kamu, sehingga Allah temukan kamu dengan coretanku ini untuk kamu lebih mengenaliNya..❤️

Semoga Allah ampunkan dosa-dosa kita, semoga Allah ampunkan dosa-dosa kita.

~ Raihana Abdul Aziz, Jalan Pantai Luak, Miri, Sarawak.

Continue Reading
Assalammualaikum wbt.




Jerawat memang normal. Bila muka kita sedikit berminyak. Bakteria yang ada pada lapisan kulit kita akan berkumpul di kawasan minyak tersebut, nanti menyebabkan keradangan. Bengkak dan bernanah. ** Testimoni Vitamin C Shaklee Untuk Kulit

Selalunya kulit akan sedikit berminyak waktu kita mengalami datang bulan. Perubahan hormon menggalakkan kelenjar minyak pada muka kita sedikit aktif. Jadi biasalah kalau datang period jerawat pun makin banyak.

Tapi apa yang merisaukan kalau jerawat terjadi sepanjang masa. Besar-besar dan memenuhi kawasan muka kita. Pastilah keyakinan diri kita pun akan menurun. Dan lebih teruk lagi jika mengganggu aktiviti harian kita

Vitamin C Terdapat Di lapisan Kulit.

Tahukah anda Vitamin C adalah vitamin yang paling banyak ditemui dalam lapisan luar dan dalam kulit kita? Ia ini memang BENAR.

Fungsi vitamin C adalah sebagai anti-oksidan yang akan melawan radikal bebas daripada menyerang sel dalam badan kita. Termasuklah sel kulit. 

Sinar UV, asap rokok, bahan kimia berbahaya adalah contoh radikal bebas yang masuk ke dalam badan kita. Dengan vitamin C, kesan kerosakkan pada badan akan dapat dikurangkan.

Vitamin C juga adalah salah satu faktor bersama yang diperlukan untuk membina kolagen dalam kulit. Kolagen penting dalam mengekalkan ciri elastik pada kulit dan mengelakkan ia daripada berkedut.

Pengambilan vitamin C yang cukup akan membuatkan badan lebih sihat dan kulit muka akan lebih cantik.

sumber : SlidePlayer.com

Berapakah Nilai Vitamin C Diperlukan Oleh Badan?

Nilai vitamin C untuk setiap orang adalah berbeza. Orang yang sedang sakit memerlukan lebih banyak vitamin C daripada orang yang sihat. Begitu juga kes nya kepada orang yang mempunyai kulit bermasalah.

Nilai standard yang diberikan oleh pakar pemakanan adalah sebanyak 1000mg. Untuk
mendapatkan 1000mg vitamin C, anda perlukan sekurang-kurangnya 7 biji oren.

Testimoni Pengguna Vitamin C Shaklee.

Sebagai penjual vitamin Shaklee, dan pengguna sendiri, amalan vitamin C Shaklee memang banyak memberikan kesan positif pada diri saya.

Imun badan lebih kuat, jerawat susah nak timbul dan paling best, disebabkan menyusu badan anak juga mempunyai antibodi yang lebih tinggi. Jauh berbeza dengan anak yang pertama.

Begitu juga rakan-rakan dan customer yang sangat konsisten mengamalkan vitamin C Shaklee. Ada juga mengamalkan vitamin yang lain-lain.

Vitamin bukan seperti ubat tau. Kesannya tak akan dapat sekelip mata tetapi ia memerlukan masa untuk berkesan. KONSISTEN is the key.

Jom kita lihat testimoni di bawah: 










Kenapa Vitamin C Shaklee?


#1 KHASIAT SEPERTI 7 BIJI OREN

Makan sebiji pil Vitamin C Shaklee, khasiatnya seperti makan 7 biji oren. Betul ni..tak ke seksa perut tu nanti duk ulang alik pg toilet. Tapi dengan Shaklee, tak payah kupas2 buah. Dapat khasiat maksimum :)


#2 SUSTAINED RELEASE FORMULA


Adakah anda tahu apa maksud sustained release??..Sustained release tu maksudnya vitamin ini telah pun di formulakan supaya ianya dilepaskan secara perlahan dalam badan kita. Supaya badan dapat menyerap vitamin C dengan semaksimum mungkin, dan kurang la vitamin yang dibazirkan. Kadar pelepasan vitamin tu adalah bersamaan 1.5 biji oren setiap 1 jam selama 5 jam.



#3 ADA BIOFLAVONOIDS

Tahu tak? Vitamin C Shaklee juga adalah gabungan bioflavonoids complex dari  3 jenis Citrus : LEMON, ORANGE and GRAPEFRUIT.

Apa fungsi bioflavonoids ni? 

la adalah kawan baik bagi semua anti-oxidant. bioflavanoids akan melindungi vitamin c dari teroksida atau bahasa senang paham nye melindungi dari rosak, jadi lebih banyak la vitamin c boleh diserap oleh badan kita.

#4 JIMAT SANGAT



Jimat jimat jimat. Satu botol Shaklee Vitamin C mempunyai 180 biji pil di dalamnya. Sebiji sahaja sudah memadai bagi yang hanya nak maintain kandungan vitamin c dalam badan. Jadi ini bermakna dengan satu harga, anda boleh mendapatkan supplement vitamin C berterusan selama 6 Bulan. Setahun beli 2 kali    je.





Anda nak beli Vitamin C Shaklee?
Atau nak beli SET KECANTIKKAN KULIT SHAKLEE?

Whatapps saya dengan menekan gambar di bawah (tanpa save no):





Hai, saya Raihana. Saya merupakan pengedar Shaklee  bebas yang sah di bawah naungan Shaklee Malaysia. 
No ID saya 1220093. Dan saya menawarkan khidmat penghantaran di sekitar kawasan Kuantan, Pahang. Tidak lupa juga perkhidmatan post di seluruh Malaysia.
Assalammualaikum wbt.

Korang kenal Lyna Noh? Kenal? Tak kenal. Nak tengok gambar kat bawah ni. Yang tudung hijau tu lah Lyna Noh dan sebelahnya yang pakai spec tu Hadhatina. Kedua-duanya merupakan jutawan senyap di Malaysia ni.



Nama pun jutawan senyap kan. Takdelah dieorang nak menunjukkan kekayaan dieorang tu macam DSV ke Dato Aliff Shukri ka. Dieorang memang low profile. Tapi kami yang kenal ni tahu la dua-dua tu jutawan. Hihihi.

Ok.ok. Post ni bukan nak citer pasal kekayaan dieorang. Tapi nak cerita pasal kulit muka dieorang tu. Cuba klik gambar dieorang tu. Pastu zoom sikit.

Ada nampak makeup tak?
Macam takdeeee je kan.
Gincu pun takdak. Mungkinla ada bedak sikit. Tu pun dah makin hilang pasal dalam dewan tu memang panas aritu. Ramai sangat orang sampai tak rasa aircond. 

Tapi kulit muka dieorang nampak flawless sangat. Betul tak? Padahal dieorang dah umur 50an tau. jeragat apa pun tak ada.

Lyna Noh dan Hadhatina dua-dua ni jutawan Shaklee. Dan of cos la, dieorang mesti makan Shaklee punya. Nak tahu apa dieorang ambil?

Nah, tengok gambar di bawah:





Apa tu dieorang makan tu..

Ini lah dia SET THE RADIANT 4




ESP - untuk pembinaan kulit yang lebih halus dan cantik

VITA C - anti-oksidan untuk menghalang radikal bebas merosakkan kulit.

COLLAGEN POWDER - menghalang kulit dari berkedut dan kering.

GLA - menstabilkan hormon dan memudarkan parut dan jeragat.


Kat bawah ni pula ada beberapa lagi 1 testimoni pengguna Set The Radiant 4:





Korang nak beli set RADIANT 4?

Klik gambar di bawah untuk membeli terus :



Atau anda boleh buat pembelian dengan lebih murah sekiranya anda menjadi ahli, dengan mendapat kelebihan-kelebihan berikut:

  • pembelian terus dengan harga AHLI (jimat sehingga 20%)
  • certified Shaklee Independant Distributor Malaysia
  • Dapat point dengan setiap pembelian produk Shaklee.
  • Layak menerima cash bonus pada setiap pertengahan bulan.
  • Layak kumpul point untuk pergi melancong secara PERCUMA tau! Baca di SINI
with term and condition.

whatapps saya terus dengan menekan gambar di bawah (tanpa save no) :



Hai, saya Raihana. Saya merupakan pengedar Shaklee  bebas yang sah di bawah naungan Shaklee Malaysia. 
No ID saya 1220093. Dan saya menawarkan khidmat penghantaran di sekitar kawasan Kuantan, Pahang. Tidak lupa juga perkhidmatan post di seluruh Malaysia.

Assalammualaikum wbt.





Memiliki kulit secantik Ayu Raudhah, Syatilla Melvin atau Rita Rudaini memang la impian ramai wanita. Bukan la sibuk nak jadi putih. Tapi teringin sangat dapat kulit halus mulus bebas cela walaupun tanpa secalit makeup macam dieorang kan. ** Vitamin C Shaklee Untuk Kulit Secantik Ayu Raudhah

Selain penjagaan dari luar, menggunakan skincare yang sesuai dengan kulit kita, tak dinafikan peranan vitamin dalam pemakanan kita juga amat penting sekali.

Dah terbukti dah, dalam journal-journal kajian pemakanan dan kecantikkan, memang terdapat beberapa vitamin yang benar-benar perlu untuk menjaga keremajaan kulit. Sekiranya badan kita kurang vitamin tersebut, pasti muka kita cepat tua dan mudah cela.

Nak tahu apakah vitamin-vitamin tersebut? Jom kita kenali satu persatu.

Senarai Vitamin Penting Untuk Kecantikkan Kulit.

#1 VITAMIN C

Rasanya ramai kot dah tahu kepentingan vitamin C ni untuk kulit. Vitamin C adalah vitamin paling banyak ditemui di epidermis luar kulit dan epidermis dalam.

Vitamin C bertindak sebagai antioksidan yang akan melawan radikal bebas, punca kulit rosak dan penyakit. Di samping itu, vitamin C penting dalam pembinaan semula kolagen kulit. Nak elak muka berkedut? Pastikan ambil vitamin C yang cukup?

Berapa cukup tu?

Cadangan pakar adalah sebanyak 1000mg sehari. Vitamin C banyak didapati dalam buah oren, strawberry dan sayur brokoli. Untuk dapat 1000mg Vitamin C, anda perlu makan 7 biji buah oren.

Agak mustahil bukan? Jadi penggunaan supplement juga amat digalakkan.


#2 VITAMIN E

Vitamin E juga adalah satu jenis vitamin anti-oksidan. Ia membantu menghalang kulit dari rosak akibat sinaran UV dan pencemaran. Di samping itu vitamin E juga penting dalam menjaga kelembapan kulit muka.

Jadi kalau anda jenis kulit kering, memang patut ambil Vitamin E. Parut dan bintik hitam juga mudah hilang dengan mengambil Vitamin E yang cukup.




#3 VITAMIN D

Apabila kita terdedah kepada matahari, sebenarnya badan kita menukar kolesterol badan kepada vitamin D. Begitulah badan kita mendapat vitamin D secara semulajadi.

Walaupun kita selalu dengar vitamin D penting untuk penyerapan kalsium, tapi sebenarnya Vitamin D juga diperlukan kulit supaya mendapat tona kulit yang sekata.

Jadi lepas ni jangan lupa 'date' dengan matahari. Tapi jangan berlebihan pula ya. Ozon kita dah menipis. Sinar UV juga penyebab kanser kulit. 

Tambahkan saja Vitamin D dari supplement yang selamat!

#4 CAROTENOID

Selalukan dengar Vitamin A baik untuk mata? 
Tapi jangan terkejut tau, Vitamin A yang berlebihan juga boleh merosakkan organ badan terutama wanita mengandung.

Jadi untuk pengambilan Vitamin A yang lebih selamat, saintis lebih mensyorkan kita untuk mengambil Vitamin A dalam bentuk carotenoids.

Mana banyak carotenoids ni? Tentulah dalam carrot dan buah dan sayur yang berwarna oren atau merah. Ia bukan sahaja baik untuk mata, tetapi tinggi anti-oksidan untuk kesihatan kulit kita.



#5 PROTEIN

Protein ni tak payah bagitahu semua tahu kot kan. Semua dalam badan kita ni, dari sekecil-kecil atom dalam sel sampai lah yang paling besar di perbuat dari protein.

Kulit juga tidak terkecuali. Jadi kalau ambil protein yang cukup, mestilah sel kulit yang rosak tu dapat diganti dengan sel kulit baru yang lebih sihat.

'Ramuannya' cukup, baru la sempurna penciptaan kulit baru tu kan.

Tapi protein apa yang paling baik? Protein amat mudah rosak dalam suhu yang tinggi atau terlalu lama waktu memasaknya. Adalah lebih baik kita dapatkan protein dari sumber tumbuh-tumbuhan seperti kacang soya, yang diproses dengan haba yang rendah, lebih sihat dan kurang lemak sebagai tambahan protein.



TESTIMONI PENGGUNA SUPPLEMENT SHAKLEE


Bagi saya, supplement Shaklee adalah supplement yang terbaik untuk mendapatkan kulit yang sihat. 

Nak tahu kenapa? 


1) VITAMIN SHAKLEE DIPERBUAT DARI BAHAN SEMULAJADI.

Semua vitamin Shaklee diperbuat dari buah-buahan dan sayur-sayuran. Tidak seperti sesetengah vitamin yang menggunakan bahan kimia sintetik untuk menghasilkan vitamin mereka.

Buah- buahan dan sayur-sayuran ini kemudiannya akan disaring dan diproses supaya segala pencemaran dan bahan kimia berbahaya seperti racun serangga dan baja sintetik di asingkan sebelum menjadi vitamin.
Jadi apa yang kita dapat adalah benar-benar khasiat yang asli.

2) DIHASILKAN OLEH SAINTIS BERTARAF DUNIA

Syarikat Shaklee terdiri daripada barisan saintis, pakar pemakanan dan nutritionist bertaraf dunia. Sehingga ke PhD dan pemegang hadiah nobel antarabangsa.

Ia bukanlah hanya satu jenama yang hanya mengambil produk dari kilang yang tidak diketahui tentang keselamatan dan kesahihannya.

3) DIUJI SEBELUM DI KELUARKAN KEDALAM PASARAN

Semua produk Shaklee akan diuji sebelum dipasarkan untuk memastikan ia benar-benar selamat dan berkesan untuk diamalkan walaupun dalam jangka masa yang lama.

Kajian tentang kesihatan pengguna Shaklee selama 20 tahun atau lebih juga telah dijalankan oleh University of Berkerley 2007. Keputusannya, pengguna supplement Shaklee didapati lebih sihat berbanding pengguna supplement syarikat lain atau yang tidak mengambil apa-apa supplement.

Jom kita lihat gambar pengguna yang sudah berjaya mendapat kulit yang lebih cantik dengan menggunakan vitamin Shaklee.






Ingin dapatkan set vitamin kecantikkan kulit Shaklee? Whatapps saya terus (tanpa save no) dengan menekan gambar di bawah: 




Hai, saya Raihana. Saya merupakan pengedar Shaklee  bebas yang sah di bawah naungan Shaklee Malaysia. 
No ID saya 1220093. Dan saya menawarkan khidmat penghantaran di sekitar kawasan Kuantan, Pahang. Tidak lupa juga perkhidmatan post di seluruh Malaysia.


Assalammualaikum wbt.




Korang familiar tak dengan kentut vagina ni?
Saya sangat-sangat familiar. Seba saya selalu dengar pasal bende ni waktu berpantang. Memang sealu dengar waktu berpantang kena jaga betul-betul supaya tak terjadi kentut vagina ni.

Selepas melahirkan anak, memang saya mengalami penyakit ini. Risau juga lah. Sebab angin yang keluar banyak sungguh. Dah macam kentut bukan vagina lagi. Hahaha. Tapi awal-awal selepas melahirkan memang lantai pelvik kita pun masih lemah kan. Jadi semua tu normal lah agaknya.

Tapi dah ama, masih juga ada tapi tak seteruk dulu. Risau tu ada juga. Yelah ia selalu dikaitkan dengan Miss V longgar. Tapi so far takde la lagi saya dengar suami merungut. Tak tahulah kalau suami nak jaga hati ke kan. Hurmm..

Baru-baru ini Dr Erna Nadia di laman facebooknya ada menerangkan tentang Kentut Faraj ni, jom kita baca sama-sama penerangannya dari sudut sains perubatan.

***********

KENTUT VAGINA
( repost untuk 30k kawan baru)

Kita selalu dimomokkan dengan ayat begini:
' Bahaya tau kentut vagina ni, nanti suami lari'

' Kentut vagina ini boleh batalkan solat'

' Habislah kau dah ada kentut vagina, dah tak umph dah la'

Hurm macam macam ayat penjual nak menakutkan wanita wanita kita.

Kentut vagina adalah angin yang dibebaskan keluar daripada faraj.

Ianya berbunyi seakan kentut dari anus tetapi ianya tidak berbau.

Dua sebab kenapa berlaku kentut vagina:
1. Udara normal yang berada di dalam faraj.
2. Udara yang datang daripada usus. Ini adalah penyakit dan berlaku bila seseorang ada fistula ( bukaan antara usus dan faraj menyebabkan najis dari usus masuk ke faraj). Dan ini tentu tentulah mempunyai bau.

Jika faraj wanita dijangkiti kuman, ianya tidak akan menyebabkan kentut vagina.


Lukisan faraj oleh Dr Erna Nadia

Perlu diketahui bahawa faraj kita mempunyai ruang dan terisi oleh udara di dalamnya. Faraj adalah elastik dan fleksibel. Ianya boleh mengembang dan mengencup kerana ianya terbentuk daripada otot.

Jadi, kenapa berlakunya kentut vagina?

1. Hubungan seksual ( posisi yang tidak betul)
2. Memasukkan sesuatu ke dalam faraj seperti penis, jari, tampon, douche atau bahan lain.
3. Bersenam
4. Mengandung atau menopause 
5. Pernah melahirkan anak
6. Batuk yang kuat
7. Prosedur kesihatan seperti kolonoskopi atau melakukan pemeriksaan dengan memasukkan speculum.

Bila sesuatu dimasukkan ke dalam faraj, kandungan udara di dalamnya akan dibebaskan keluar. Kalau tidak, tekanan di dalamnya akan meningkat.Jadi, berlakulah kentut vagina.

Sama macam bersenam, mengandung, dan apa apa prosedur, ianya mengubah kandungan udara di dalam faraj. Sistem badan sudah dicipta hebat oleh Allah swt, sebab tu udara itu akan dilepaskan.

Jadi, adakah kentut vagina bahaya?

TIDAK.

Melainkan jika anda apa penyakit fistula seperti yang disebutkan di atas, perlu lakukan pembedahan.
Atau jika anda berasa sakit/ada darah semasa kentut vagina, terus berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut.

Adakah kentut vagina disebabkan otot rahim yang lemah?
Jika anda sudah pernah melakukan hubungan seksual, pernah melahirkan anak, otot rahim mungkin akan lemah sedikit tapi tidak merbahaya.

Jika anda sudah menopause dan berusia, otot rahim juga akan lemah sedikit.

Fikir logik, faraj anda adalah otot. Otot menjadi sedikit lemah dengan meningkatnya usia kita.

Jadi, apa yang perlu diamalkan untuk kuatkan otot rahim?
1.Senaman kegel.
Kemut otot di sekeliling faraj selama 10 saat kemudian rehat 10 saat. Buatlah 10 kali setiap sesi. 1-3 sesi setiap hari.
Saya pernah ajar tentang senaman ini di posting meruang.

Apa yang perlu dibuat untuk elakkan kentut vagina?
1. Senaman kegel untuk kuatkan otot.
2. Ubah posisi sewaktu hubungan seksual/ bersenam.
3. Pessary. 
Sejenis alat yang dimasukkan ke dalam faraj. Ianya masih boleh menyebabkan udara masuk cuma akan menghalang bunyi sahaja.

Adakah kentut vagina membatalkan wuduk?
Saya sertakan link 

Jika ikut mazhab Syafie dan Hanbali, keluarnya angin dari qubul ( faraj) adalah membatalkan wuduk.

Jika ikut mazhab Hanafi dan Maliki, ianya tidak membatalkan wuduk.

Kita ikut mazhab Syafie kan? Jadi, batal wuduk.

Tapi tak perlu gusar.
Kentut vagina ni bukanlah selalu terjadi pun.
Jika anda ragu ragu, terus sahaja ambil wuduk sekali lagi.

Kesimpulannya, kentut vagina adalah NORMAL.
Melainkan jika ada anda penyakit fistula.


Dr Erna Nadia (gambar profile pic FB)


Anak dara yang tidak pernah melakukan hubungan seksual biasanya tidak akan mengalami kentut vagina.

Berjumpalah doktor jika kentut vagina anda sakit atau mengeluarkan bau.

Tidak perlu jamu/perapat/maskers/douche/meruang untuk kentut vagina. Benda ni semua akan mengundang kentut vagina dan jangkitan kuman sahaja.

Yang penting, jaga kebersihan dengan betul.

Bersenam.
Jaga makan.

Nota kaki : apakah persamaan kentut vagina dan mulut longkang? Keduanya tidak berbau✌🏻

Dr. Erna Nadia
Sebab tu kalau tidak tahu tanya pada yang ahli kesihatan bukan pada penjual mata duitan😊

***********

So kesimpulannya:- 

Nak elakkan kentut faraj banyakkanlah senaman kagel.

Lepas tu ambil protein yang baik, sebab protein diperlukan untuk pembinaan otot.

Kalau saya, memang saya syorkan ESP Shaklee la. Khasiat proteinnya sama seperti protein haiwan tapi bebas lemak dan penuh 9 asid amino perlu.



Hihi sempat aje menjual. Benda baik tak boleh simpan ye dok.

Oklah sampai sini sahaja. Nak beli ESP ke, nak beli Shaklee terus boleh click gambar di bawah ye:



 Atau anda boleh buat pembelian dengan lebih murah sekiranya anda menjadi ahli, dengan mendapat kelebihan-kelebihan berikut:

  • pembelian terus dengan harga AHLI (jimat sehingga 20%)
  • certified Shaklee Independant Distributor Malaysia
  • Dapat point dengan setiap pembelian produk Shaklee.
  • Layak menerima cash bonus pada setiap pertengahan bulan.
  • Layak kumpul point untuk pergi melancong secara PERCUMA tau! Baca di SINI
with term and condition.

whatapps saya terus dengan menekan gambar di bawah (tanpa save no) :





Hai, saya Raihana. Saya merupakan pengedar Shaklee  bebas yang sah di bawah naungan Shaklee Malaysia. 
No ID saya 1220093. Dan saya menawarkan khidmat penghantaran di sekitar kawasan Kuantan, Pahang. Tidak lupa juga perkhidmatan post di seluruh Malaysia.




Assalammualaikum wbt.



Dulu, susah nak dengar tentang penyakit kencing tikus ni. Tapi makin lama penyakit kencing tikus dah seperti penyakit denggi. Selalu dengar orang kena. Dan sedihnya sampai boleh membawa maut. Kejadian ini menunjukkan bahawa negara kita sudah semakin kotor. Sampah sarap menjemput tikus dan juga haiwan kotor yang lain untuk datang dan menyebabkan penyebaran virus dan bakteria di kawasan tersebut.

Kencing tikus bukanlah penyakit yang mudah untuk diubati. Sekiranya imun tidak kuat, virus yang masuk ke dalam badan boleh menyerang organ-organ di dalam badan dan menyebabkan kematian.

Baru-baru ini En Mohd Amirul telah menjadi penyakit kencing tikus ini sehingga di tahan di wad ICU. Alhamdulillah, berkat usaha kakaknya memberinya vitamin untuk meningkatkan imun badan ; Vivix dan Nutriferon, En Amirul sembuh sepenuhnya daripada penyakit ini.

Ikuti kisah penuhnya di bawah:

Sumber : Fb Supermom Shaklee Story


Sebelum ni saya hanya pernah dengar tentang kencing tikus di berita dan saya tak sangka saya akan menjadi salah seorang yang mengalaminya. Kisah ni pada tahun lepas sekitar Ogos. 

Pada mulanya saya berak darah lebih kurang dalam seminggu. Saya tak fikir ia sesuatu yang serius. Sebab saya tak ada sakit apa-apa. Kemudian lepas seminggu baru datang gatal-gatal badan, badan rasa lemah dan sakit kuat sangat di bahagian belakang. Rasa bisa-bisa badan.
Saya mula demam kebah, demam kebah dan saya cuba bertahan dua hari. Hari ketiga saya dah tak mampu tahan sakit sangat. Masa tu jam 4 pagi Subuh saya beritahu isteri dan isteri saya bawa saya ke hospital bahagian kecemasan. Saya diletakkan di katil kritikal dan dimasukkan air 8 botol. Masa tu tekanan darah terlalu rendah. Saya diletakkan di bahagian kecemasan lebih kurang 5 jam. Kemudian saya terus dihantar ke wad ICU.
Di sini saya diberitahu saya kena virus KENCING TIKUS. Ahli keluarga semua risau, yela kan KENCING TIKUS ni orang cakap PEMBUNUH SENYAP. Ia boleh menyerang fungsi organ lain macam buah pinggang, jantung, paru-paru dan sebagainya. Juga boleh mengakibatkan kematian mendadak. Mau tak risaunya. Semua risau terutama mak saya.
Di sini ICU saya dipantau rapi. Masa ni saya rasa sakit dada, muka bengkak, nak tidur pun tak selesa dan memang tak berdaya rasanya. Hati terubat bila ramai ahli keluarga, jiran-jiran dan sahabat yang datang melawat.
Saya ditahan di ICU selama dua hari. Masa hari kedua tu kakak saya datang dari Tanjung Malim hantarkan Vivix dan Nutriferon. Kali pertama dia bagi saya minum Vivix di katil ICU, dia bancuhkan ke dalam air botol. Merah. Pekat. Macam air sirap. Kakak saya pesan makan jugak Nutriferon yang diberi dalam bentuk sachet tu. Saya tuangkan je ke dalam mulut.
Selepas keluar dari ICU saya diletakkan di wad biasa selama 6 hari. Isteri saya terus berikan vitamin setiap hari. Alhamdulillah badan pun cepat rasa sihat dan segar. Hari ketujuh tu saya dah boleh teruskan kerja saya macam biasa. Terkejut geleng kepala group famili Tok Noi bila saya hantar gambar dah atas bot pada hari ketujuh tu.
Kakak saya beritahu vitamin yang diberi tu dapat membantu menguatkan imun badan saya melawan jangkitan virus dan bakteria dan memberi tenaga pada sel badan saya. Syukur Alhamdulillah. Terima kasih semua ahli keluarga dan sahabat yang mendoakan. Terima kasih Shaklee.

********************

Bagaimana Vivix dan Nutriferon Meningkatkan Imun Badan?


Vivix diperbuat daripada 4 bahan utama yang kaya dengan resveraterol dan polifenol. Kajian mendapati, gabungan resveraterol dan polifenol ini dapat meningkatkan imun badan secara semulajadi.





Nutriferon pula adalah hasil kajian Dr Yasuhiko Kojima, saintis pertama yang menjumpai interferon dalam badan. Interferon adalah sejenis protein untuk sistem imun badan kita. Dengan mengamalkan nutriferon, paras interferon dapat ditingkatkan.





Adakah anda ingin mendapatkan Vivix dan Nutriferon?

Klik gambar di bawah untuk membuat pembelian sekarang.


Atau, whatapps terus saya untuk menjadi ahli supaya anda dapat kelebihan-kelebihan berikut :

  • pembelian terus dengan harga AHLI (jimat sehingga 20%)
  • certified Shaklee Independant Distributor Malaysia
  • Dapat point dengan setiap pembelian produk Shaklee.
  • Layak menerima cash bonus pada setiap pertengahan bulan.
  • Layak kumpul point untuk pergi melancong secara PERCUMA tau! Baca di SINI
with term and condition.



Hai, saya Raihana. Saya merupakan pengedar Shaklee  bebas yang sah di bawah naungan Shaklee Malaysia. 
No ID saya 1220093. Dan saya menawarkan khidmat penghantaran di sekitar kawasan Kuantan, Pahang. Tidak lupa juga perkhidmatan post di seluruh Malaysia.







Assalammualaikum wbt.

Korang semua pernah dengar Vitamin Shaklee?.
Korang pernah tengok produk Shaklee?
Korang sedang makan Shaklee?

Kalau ya, tahu tak korang yang sebenarnya Shaklee ni nama orang? Hahaha. Mesti ramai tak tahu kan. Yelah, 2 tahun lepas masa saya daftar masuk ahli Shaklee untuk dapat harga ahli, saya pun tak pernah tahu pun rupanya Shaklee ni nama orang.

Dr Forrest waktu muda

Dr Forrest C. Shaklee. Beliau lah sebenarnya pengasas produk dan syarikat Shaklee. Dan kalau nak tahu, perkataan vitamin pun sebenarnya beliau yang cipta. Vitalized minerals (sekarang Vita-Lea) adalah multivitamin pertama yang dicipta di dalam dunia sebelum mana-mana syarikat farmaseutikal lain keluarkan produk mereka. Vita-Lea ni dah berusia 100 tahun tau.

Oklah, entry kali ini saya nak kenalkan kepada semua, tentang perjalanan hidup Dr. Forrest C Shaklee ni dari kecil sampai dewasa, dan bagaimana dia boleh terjebak masuk dalam bidang nutrisi, pemakanan, dan supplemen ni.

Tapi sebelum tu, kalau ada yang malas membaca, boleh tonton video biografi Dr Forrest di bawah ni. Cuma gamba lama la kan. Hitam putih sahaja :

Video Biografi Dr Forrest C Shaklee

Permulaan Hidup Dr Forrest C. Shaklee

Forrest C. Shaklee dilahirkan pada tahun 1894 di Carlisle, IOWA, Amerika Syarikat. Pada waktu itu, kawasan IOWA ni merupakan kawasan perlombongan arang batu. Sangat berhabuk dan kotor udaranya. Semasa  Forrest lahir, dokter terus diagnos kan beliau dengan penyakit TB (batuk kering) dan dokter menyangka jangka hayat Forrest hanya boleh bertahan sehingga 8 tahun sahaja.

Ibu bapa mana yang tak sayangkan anak, bila dokter dah cakap begitu, ibu bapa Forrest tetap tak berputus asa untuk kesihatan anak mereka. Jadi dari Carlisle, Forrest telah dibawa pindah ke utara IOWA. Sebab mereka percaya, ubat untuk penyakit anak mereka adalah udara yang segar dan bersih.

Berkat usaha ibu bapa Forrest, anak yang kecil itu dapat membesar hingga ke alam remaja. Namun begitu, pembesarannya tak se-normal kanak-kanak lain yang lebih sihat. Pembesaran Forrest lebih lambat.

Carlisle, IOWA, kawasan perlombongan arang batu

Dr Forrest Dalam Bidang Perubatan Dan Kesihatan

Akibat tumbesaran Forrest tidak seperti orang lain, Forrest berminat dalam mempelajari ilmu perubatan dan kesihatan. Dan beliau telah pun mendapatkan pendidikan di Palmer School of Chiropractic. Chiropractic ini adalah salah satu teknik urutan bagi membetulkan tulang belakang, yang menyebabkan beberapa penyakit akibat saraf rosak. 

En. B.J Palmer pada waktu itu merupakan pengasas kepada Palmer School. Beliau amat mempercayai yang kesakitan fisikal adalah berpunca dari tulang yang tidak sihat. Namun bagitu, dalam hati Forrest, beliau tetap merasakan kesihatan dan penyakit ada kaitan dengan pemakanan. Dan sepanjang Forrest berkidmat di sekolah Palmer, beliau akan bertanyakan tentang corak pemakanan setiap pesakitnya.

" Ada yang kurang makan, dan ada yang terlebih makan." Begitulah pemerhatian Forrest terhadap semua pesakit yang datang mendapatkan rawatan Chiropractic.

Chiropractic


Penciptaan Multivitamin Pertama Dunia

Semakin hari, Forrest semakin meminati ilmu nutrisi dan pemakanan. Beliau membaca setiap buku yang berkaitan dan juga belajar dari saintis dan ahli biokimia yang sedang mengkaji ilmu berkaitan nutrisi. Pada tahun 1915, multivitamin pertama telah dikeluarkan oleh Dr Forrest yang memadatkan segala khasiat dari ekstrak sayur-sayuran,herba dan buah-buahan. Waktu itu, Dr Forrest tidak tahu apakah nama untuk produknya dan memberi nama ia sebagai " Vitalized Minerals".

Dua tahun selepas itu, tahun 1917, Dr Forrest berpindah ke Fort Dogde, IOWA, dan membuka satu pusat rawatan dan mengambil pelbagai ahli perubatan untuk bekerja di pusat rawatannya. Ada dokter bedah, ahli Chiropractic, general dokter, ahli Osteopath (tulang dan otot) dan juga Internists. Pusat rawatan Dr Forrest mempunyai 32 bilik rawatan dan wad 15 katil.

Di samping itu, pusat rawatan Dr Forrest juga mempunyai kemudahan X-Ray.

Multivitamin pertama dunia


Dr Forrest Shaklee Di Serang Kanser

Waktu ini, bahaya tentang penggunaan X-Ray masih tidak diketahui umum. Tiada prosedur keselamatan yang spesifik ditetapkan semasa menggunakan mesin X-Ray. Oleh sebab itu, pada tahun 1921, Dr Forrest perasan yang beliau mengalami kulit terbakar yang agak serius di kawasan pinggul dan bahu kirinya. Setelah diperiksa, kecederaan itu merupakan kanser akibat kesan radiasi mesin X-Ray.

Dokter di Minnesota memberikan penyelesaian untuk memotong tangan dan kaki Dr Forrest. Sebagai seorang yang masih muda, dan bakal mempunyai anak ke dua tak lama lagi, Dr Forrest menolak cadangan itu. 

" Saya akan sembuh, saya akan hidup, saya tahu saya boleh lakukannya! " Dr Forrest berjanji kepada isterinya. Dalam beberapa minggu, Dr Forrest menjual pusat rawatannya, dan hanya fokus untuk menyembuhkan badannya. Dia makan sayur-sayuran dan buah-buahan dengan kuantiti yang sangat banyak, ditambah pula dengan multivitamin ciptaannya sendiri secara megadose

Pada mulanya tiada yang berhasil. Tapi Dr Forrest percaya, minda yang sentiasa positif juga amat diperlukan dalam sesuatu proses penyembuhan badan. Dan dia teruskan segala apa yang diamalkan selama 2 tahun.

Herb-Lax, untuk membuang racun radiasi

Kanser Dr Forrest Sembuh.

2 tahun selepas itu, di penghujung tahun 1922, kulit dan kecederaan nya sudah semakin sembuh. Tisu yang sihat sudah mulai tumbuh. Tenaga dan kekuatan badannya sudah semakin pulih. Sel tisu barunya yang sihat telah pun melawan sel tisu beliau yang karsinogenik/tercemar. Teori Dr Forrest tentang peranan nutrisi dan kesihatan sudah semakin jelas. Keyakinan Dr Forrest meningkat 100%.

Dr Forrest kembali membuka pusat rawatannya, dan menggunakan vitamin ciptaannya sebagai 'ubat' untuk para pesakitnya. Tetapi pada akhir tahun 1929, pusat rawatannya telah terbakar, yang menyebabkan semua rekodnya musnah.

Fokus Dalam Bidang Kajian Nutrisi

Selepas pusat rawatannya terbakar, Dr Forrest kini ingin fokus dalam penyelidikan "pencegahan penyakit melalui nutrisi" daripada merawat pesakit. Di samping penyelidikannya tentang makanan, beliau juga memeperolehi 2 lagi ijazah : Professor of Chiropractic dan juga Doctor of Naturophaty. Dia juga merupakan salah seorang pensyarah biokimia di California Chiropractic Collage.

Pada tahun 1955, umur 65 tahun, Dr Forrest menubuhkan syarikat supplement pertama di dunia yang diberi nama Shaklee Supplements. Dan Dr Shaklee tidak mahu supplements hanya dijual di kedai-kedai, tetapi ingin pengguna supplement tahu ilmu nutrisi sebelum menggunakannya.

" Kita ajarkan kepada beberapa orang, dan mereka akan ajarkan kepada yang lain''. Dengan itu, Dr Shaklee memilih konsep multi-level-marketing untuk memasarkan produk supplement nya dan juga ilmu nutrisi hasil kajiannya.

Dr Forrest C Shaklee Meninggal Dunia.


Dr Forrest telah meninggal dunia pada tahun 1986 sewaktu beliau berumur 91 tahun. Beliau meninggalkan satu legasi, dan ilmu yang dapat mengubah cara dan gaya hidup sesetengah orang dan akan berterusan sampai bila-bila.

Kini, terlalu banyak supplement dikeluarkan dalam pasaran, ada yang menggunakan formula sintetik untuk meraih keuntungan yang lebih besar, tetapi Shaklee masih juga berpegang pada prinsip Dr Forrest, menggunakan bahan semulajadi (buah dan sayur) dalam menghasilkan supplement keluarannya dan memastikan ia sentiasa bebas bahan kimia merbahaya, selamat dan berkesan untuk diamalkan.

Korang boleh juga baca slide bawah ni untuk cerita penuh okey (^_^)


So korang, dah kenal pengasas kepada vitamin Shaklee?
Apakah pengajaran yang boleh kita dapa dari kisah hidup Dr Forrest ni? 

Bagi saya, semangat Dr Forrest ni memang patut dicontohi. Walapun kita dalam bidang apa sekali pun. Bayangkan begitu banyak sekali ujian dia, tapi dia masih jga bangkit dan yakin dia akan berjaya. Kanser, klinik terbakar, dan macam-macam lagilah, kalau saya sendiri, mesti dah down bertingkek-tingkek dah ni.

Dan jagalah pemakanan kita semua. You are what you eat. Supplemen pun jangan lupa ye. Dunia sekarang ni penuh pencemaran. Silap-silap sayur buah pun dah tak selamat nak ambil banyak-banyak. Mujurlah Shaklee dah siap asingkan segala pemcemaran tu sebelum masuk dalam supplement dia kan.

Oklah tuliskan pendapat korang di ruangan komen bawah ye. Jangan lupa tinggalkan link blog korang sekali. Nanti saya jalan-jalan. 

BACA SETERUSNYA : KENAPA KITA PERLUKAN SUPPLEMENT?



Hai, nama saya Raihana
Saya merupakan pengedar Shaklee bebas yang sah di bawah naungan Shaklee Malaysia. 
No ID saya 1220093
Hubungi saya di talian 013-2907540.
Saya menawarkan khidmat penghantaran di sekitar kawasan Kuantan, Pahang.
Tidak lupa juga perkhidmatan post di seluruh Malaysia.

Adakah anda ingin membuat pembelian ataupun mempunyai sebarang pertanyaan? Tekan gambar dibawah dan terus hantar pesanan whatapps kepada saya.