Apasal rezeki aku tak masuk-masuk?

Assalammualaikum wbt.

 

Pernah tak rasa rezki macam sangkut-sangkut je.. Fina pernah. Dan especially yg buat biz akan lebih senang nak rasa. Sama ada rezki mudah masuk atau pun sangkut-sangkut.

Dalam keadaan mcm ni kita jangan pandang salah orang lain. Pandang diri kita je. Pasti ada sesuatu yang perlu kita perbetulkan supaya rezki kita mudah masuk dan diberkati. Kadang Allah tarik rezki supaya kita ingat dan kembali pada Dia. Pasti ade hikmah disebalik apa yang Allah takdirkan untuk kita. Selalu la bersangka baik. Cuba positif kan diri.

Ade 5 perkara yg kita perlu buat sebagai tanda taubat dan syukur kita padaNya..

1. Istighfar dan solat sunat taubat.🍁

– dosa2 kita juga boleh menjadi batu penghalang kepada rezki kita.. selalu la istighfar kerana kita hanya manusia yg mudah melakukan kesilapan. Rendahkan diri kita sebagai seorang hamba yg penuh dengan dosa. Mohon keampuanan pada Allah dengan sesunguhnya..

– dalam Alquran juga disebut, sesiapa yg memohon ampun pada Allah, akan datang jalan keluar kepada masalahnya dan Allah akan beri rezki dari arah yg tak disangka-sangka.

2. Syukur dengan nikmat yg kita ada skrg..🍁

– Bila ada masalah atau tak dapat rezki seperti yang kita minta, kita seolah-olah lupa akan nikmat Allah pada kita selama ni. Padahal terlalu banyak perkara yang perlu kita syukuri yg Allah dah beri selama ni.. paling kita tak sedar Allah beri nikmat dan tak tarik balik dari kita..Allah..

– jadi banyakkan bersyukur kerana nikmat Allah pada kita tidak terhitung banyaknya. Bila bersyukur hati kita akan lebih tenang dan membuka pintu rezki untuk masuk dgn mudah..dan ketahuilah makam syukur itu lebih tinggi dari makam sabar..

3. Perbaiki solat dan solat awal waktu.🍁

– Siapa yg menjaga solat, Allah akan menjaganya.. Allah akan beri dia kejayaan di dunia n akhirat.. Solat akan menjadikan seseorang itu dekat padaNya. Bila perkara paling penting kita jaga dengan sehabis baik in shaa allah pasti rezki dan hidayah Allah mudah untuk datang..

4. Berbuat baik pada ibu bapa.🍁

– Rezki kita juga boleh sangkut-sangkut jika kita tak jaga hubungan kita dgn ibu bapa..tengok bagaimana nada kita bercakap dengan mak. Adakah kita mengembirakan mereka.. kalau boleh call mak hari-hari dan tanya khabar
- doakan mereka (mak ayah kita)  bagi yg masih hidup atau meninggal dunia. Kerana doa itulah tanda kasih syg kita pada mereka..bila hubungan dengan mak ayah kita baik, pastinya mudah utk kita dpt rezki yg baik juga..

 

5. Sedekah.🍁

– dah ramai yg tahu dasyatnye kesan sedekah ni pada rezki kita.. ia menyucikan harta kita dan mengundang rezki yg barokah. Sedekah yg Allah suka adalah yang berpanjangan walapun sedikit..

– setiap hari sedekah la semampu yg mungkin. Cuba jadikannya amalan harian kita.. cuba sedaya upaya menjadikannya amalan wajib kita setiap hari. Pastinya lebih mudah rezki utk masuk dan berkembang..


Sekian dari Ana, semoga kita sama-sama cuba perbaiki diri kita agar Allah menjadikan hidup kita lebih barokah dan penuh kasih syg..❤

Raihana Abdul Aziz
Shaklee Independant Distributor Malaysia 
ID 1220093
raihanazafril@gmail.com

No comments:

Post a Comment