Rendah Diri atau Sabotaj Diri?

Assalammualaikum wbt.

Selepas pulang dari pickup anak di sekolah, jalan pulang ke rumah pasti akan bertemu dengan lampu isyarat. Salah satu lampu isyarat tu, memang lama sungguh. Ada la nak tunggu sampai 10 minit. Baru la giliran kita yang jalan. Tiba-tiba, sambil lihat-lihat kawasan sana sini, adalah sebuah kereta BMW X6 kaler maroon sama-sama beratur sebelah kereta kita.

Dalam hati terus cakap 
" Cantiknya kereta ni. Memang kereta impian. Bila la nak dapat?..."
" Ahhhhh..tak mungkin lah dapat pakai. Gaji berapa sangat. Kalau pakai kereta ni, mahu makan pasir aku hari-hari "

 

image : google 

Familiar dengan dialog kat atas tu? Nahhh... tak payah nak menipu. Mesti ada hari-hari yang kita akan berdialog macam tu. Tengok kereta mewah ke. Tengok rumah besar macam istana ke. Mesti adalah. Pastu akan rasa, huuu.. aku tak layak. Dia takpelah, ada business. Dia takpelah, laki dia kaya. Mak dia sultanah kat Turkey, Atok dia dulu adik beradik Parameswara.

Hahaha.. ok itu over sangat.


Tapi tak dinafikan. Ana juga salah seorang yang berperangai macam ni dulu. Dulu Ana ni suka cakap kat diri sendiri. Alaaaa, aku ni bukan pandai pun. Cakap mat salleh pun tergagap-gagap. Tak mungkin jadi orang ada-ada. Bila nak exam dulu pun asyik la cakap. Takkan pass punya la. Banyak gila tak tahu. Mulut tu...TAK MUNGKIN, TAK MUNGKIN, TAK MUNGKIN!
Ana rasa cakap camtu mcm rendah diri. Konon- konon tanak belagak la kan. Tapi sekarang baru la Ana tahu, apa Ana cakap tu sebenarnya SABOTAJ diri sendiri. Tapi yang sebenarnya, bila kita cakap mende tak elok je kat diri kita, sebenarnya kita tak percaya yang Allah tu Maha Adil.

 
image : google

Kenapa?

Sebenarnya Allah bagi kita peluang yang serupa. Kalau kita nak jadi apa yang kita nak jadi, peluang tu ada, jalan tu ada, tak kira la kite ni anak orang kaya ke, anak orang miskin ke.Tapi tentulah jalan tu tahap mudah susah dia lain- lain setiap orang. Ade orang tahap susah dia takde duit banyak, ada orang tahap susah die konfiden level rendah. Semua ada susah senang masing-masing. Tapi tak bermakna kita tak boleh capai ape yang kita nak.

 Jadi lepas ni jangan dah sabotaj diri sendiri.

Kalau terlintas kat kepala kita tiba-tiba, "aku rasa nak pegi oversea la tahun ni" ,  pastu ada pulak terlintas "mane aku mampu, duit aku sikit je", cepat-cepat sebut Nauzubillahiminzalik.

Bila hajat kita terlintas kat kepala kita pun atas izin Allah. Maksudnya Allah nak bagi lah tu..Doa la mintak dari Allah, " Ya Allah, aku rase nak jalan g obersea sangat, camana aku nak buat Ya Allah, boleh tak kau tunjukkan jalan?"

Dan percayalah, Allah mesti bagi. Lambat atau cepat. Bila kita dah ready. Allah kan sayang kita..❤️❤️❤️.

 
image : google

Ikhlas;
Raihana Abdul Aziz,
Shaklee Independant Distributor Malaysia,
ID 1220093 
raihanazafril@gmail.com

No comments:

Post a Comment